ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku, zwany dalej „PZDW”, działa na podstawie:
- ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych ( Dz.. U. z 2024 r., 320 z późn. zm.);
- uchwały Nr VI/18/99 Sejmiku Województwa Podlaskiego z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie utworzenia jednostki budżetowej – Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku;
- Statutu Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku.
§ 2
- Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną przy pomocy której Zarząd Województwa Podlaskiego wykonuje obowiązki zarządcy dróg wojewódzkich.
- PZDW jest zarządem drogi dla dróg wojewódzkich województwa podlaskiego z wyłączeniem dróg wojewódzkich w granicach miast na prawach powiatu.
- Siedzibą PZDW jest miasto Białystok.
- PZDW obejmuje swoim zakresem działania obszar administracyjny województwa podlaskiego.
§ 3
- Przedmiotem działania PZDW jest prowadzenie całokształtu spraw związanych z planowaniem, budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg wojewódzkich w województwie podlaskim.
- Do zakresu działania PZDW należy w szczególności:
- opracowanie projektów planów rozwoju sieci drogowej w zakresie dróg wojewódzkich województwa podlaskiego;
- opracowanie projektów planów finansowania budowy, utrzymania i ochrony dróg wojewódzkich oraz obiektów mostowych;
- pełnienie funkcji inwestora;
- utrzymanie nawierzchni, chodników, obiektów mostowych i inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogami wojewódzkimi;
- realizacja określonych zadań w zakresie inżynierii o organizacji ruchu;
- przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań
na rzecz obronności kraju; - koordynacja robót w pasie drogowym;
- wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, na zjazdy z dróg, lokalizowanie w pasie drogowym obiektów i urządzeń nie związanych z potrzebami ruchu drogowego i pobieranie opłat
i kar pieniężnych; - prowadzenie ewidencji dróg wojewódzkich, obiektów mostowych i przepustów;
- sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad;
- przeprowadzanie okresowych kontroli stanu technicznego dróg wojewódzkich, obiektów mostowych i przepustów;
- badanie wpływu robót drogowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego;
- wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających;
- przeciwdziałanie niszczeniu dróg wojewódzkich przez użytkowników;
- przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska, mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg wojewódzkich;
- wprowadzenie ograniczeń lub zamykanie dróg wojewódzkich i drogowych obiektów mostowych dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia;
- dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego;
- utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie, usuwanie drzew i krzewów;
- nabywanie nieruchomości pod pasy drogowe dróg wojewódzkich i gospodarowanie nimi
w granicach prawa do tych nieruchomości tj. na podstawie udzielonego pełnomocnictwa przez Zarząd Województwa Podlaskiego; - nabywanie nieruchomości innych niż wymienione w pkt 19 na potrzeby zarządzania drogami
i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego do nich prawa; - ustalanie zadań rzeczowych dla Rejonów Dróg Wojewódzkich;
- obsługa prawna, kadrowo-płacowa i finansowo-księgowa Rejonów Dróg Wojewódzkich;
- współpraca z zarządcami dróg krajowych, powiatowych i gminnych;
- współpraca z placówkami naukowo-badawczymi i jednostkami wykonawczymi we wdrażaniu postępu technicznego;
- zarządzanie i utrzymanie kanałów technologicznych i pobieranie opłat za ich udostępnienie;
- budowa, przebudowa, remont i utrzymanie parkingów przeznaczonych dla postoju pojazdów wykonujących przewozy drogowe, wynikającego z konieczności przestrzegania przepisów o czasie prowadzenia pojazdów oraz przepisów o ograniczeniach i zakazach ruchu drogowego;
- budowa, przebudowa, remont i utrzymanie miejsc wykonywania kontroli ruchu i transportu drogowego, przeznaczonych w szczególności do ważenia pojazdów;
- realizacja zadań określonych przepisami prawa z zakresu obronności oraz bezpieczeństwa publicznego, w tym zarządzania kryzysowego.
§ 4
Wielkość i zakres wykonywanych przez PZDW podstawowych zadań określa corocznie Zarząd Województwa Podlaskiego w ramach zabezpieczonych środków w budżecie województwa.
§ 5
- Dyrektora zatrudnia i zwalnia Zarząd Województwa Podlaskiego w drodze uchwały.
- Dyrektor kieruje PZDW przy pomocy: Zastępcy Dyrektora ds. Inwestycji, Zastępcy Dyrektora
Utrzymania i Zastępcy Dyrektora ds. Finansowych.
§ 6
- Dyrektor wydaje z upoważnienia i w imieniu Zarządu Województwa Podlaskiego decyzje administracyjne, postanowienia i zaświadczenia w sprawach związanych z wykonywaniem funkcji zarządcy dróg wojewódzkich wynikających z przepisów powszechnie obowiązujących i poświadcza za zgodność z oryginałem odpisy dokumentów przedstawionych przez stronę na potrzeby prowadzonych postępowań.
- Zastępcy Dyrektora w czasie nieobecności Dyrektora mogą zostać, na jego wniosek, upoważnieni przez Zarząd Województwa Podlaskiego do wydawania w imieniu Zarządu decyzji administracyjnych, postanowień i zaświadczeń określonych w ust. 1 oraz do poświadczania za zgodność z oryginałem dokumentów przedstawionych przez stronę na potrzeby prowadzonych postępowań.
- Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje wyznaczony przez niego każdorazowo jeden z Zastępców Dyrektora.
ROZDZIAŁ II
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 7
- W skład PZDW wchodzą:
- wydziały,
- zespoły,
- stanowiska samodzielne,
- oddziały terenowe – Rejony Dróg Wojewódzkich (RDW).
- Rejony Dróg Wojewódzkich mają siedziby w następujących miastach: Białystok, Łomża, Siemiatycze, Sokółka, Suwałki.
§ 8
- Wydziałami kierują Naczelnicy, z wyłączeniem Wydziału Finansowego, zaś Rejonami Dróg Wojewódzkich – Kierownicy.
- W wydziałach mogą być ustanowione stanowiska Zastępcy Naczelnika, jeżeli liczba pracowników
w danej komórce jest nie mniejsza niż 4 osoby. - Wydziałem Finansowym kieruje Główny księgowy.
- W Wydziale Finansowym może zostać ustanowione stanowisko Zastępcy Głównego księgowego.
§ 9
- Wewnętrzna struktura organizacyjna PZDW przedstawia się następująco:
-
- Dyrektorowi – oznaczenie (D) – podlega:
- Wydział ds. Kadr – oznaczenie K
- Zespół prawny – oznaczenie ZP
- Stanowisko ds. ochrony informacji niejawnych – oznaczenie ON
- Stanowisko ds. audytu wewnętrznego – oznaczenie A
- Służba bezpieczeństwa i higieny pracy – oznaczenie BHP
- Inspektor ochrony danych – oznaczenie IOD
- Wydział Zamówień Publicznych – oznaczenie WZP
- Dyrektorowi – oznaczenie (D) – podlega:
-
- Zastępcy Dyrektora ds. Inwestycji – oznaczenie (DI) – podlega:
- Wydział Przygotowania i Realizacji Inwestycji – oznaczenie WPiRI
- Wydział ds. Gospodarki Nieruchomościami – oznaczenie WGN
- Zastępcy Dyrektora ds. Utrzymania – oznaczenie (DU) – podlega:
- Wydział Utrzymania Dróg i Mostów – oznaczenie WUDiM
- Wydział Organizacyjny – oznaczenie WO
- Wydział ds. Uzgodnień i Ochrony Środowiska – oznaczenie WUiOŚ
- Rejony Dróg Wojewódzkich – oznaczenie RDW
- Zastępcy Dyrektora ds. Inwestycji – oznaczenie (DI) – podlega:
w tym:
-
-
-
- Rejon Dróg Wojewódzkich w Białymstoku – oznaczenie RDWBi
- Rejon Dróg Wojewódzkich w Łomży – oznaczenie RDWŁo
- Rejon Dróg Wojewódzkich w Siemiatyczach – oznaczenie RDWSi
- Rejon Dróg Wojewódzkich w Sokółce – oznaczenie RDWSo
- Rejon Dróg Wojewódzkich w Suwałkach – oznaczenie RDWSu
-
- Zastępcy Dyrektora ds. Finansowych – oznaczenie (DF) – podlega:
-
-
-
- Wydział Planowania i Pozyskiwania Funduszy – oznaczenie WPiPF
- Wydział Finansowy – oznaczenie WF
-
2. Określoną w ust.1 strukturę organizacyjną PZDW przedstawia schemat organizacyjny, stanowiący Załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
ROZDZIAŁ III
ZAKRESY DZIAŁANIA ORGANÓW KIEROWNICZYCH
§10
- Dyrektor kieruje całokształtem pracy PZDW i reprezentuje go na zewnątrz, przy pomocy Zastępców Dyrektora, Głównego księgowego, naczelników wydziałów, zespołów, stanowisk samodzielnych oraz kierowników Rejonów Dróg Wojewódzkich.
- Dyrektor działa na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Województwa Podlaskiego.
- Do dokonywania czynności przekraczających zakres udzielonego pełnomocnictwa wymagane jest odrębne pełnomocnictwo.
§ 11
- Do zakresu działania Dyrektora należy w szczególności:
- nadanie regulaminu organizacyjnego PZDW, po uprzednim uzgodnieniu go z Zarządem Województwa Podlaskiego;
- opracowanie regulaminów: pracy, wynagradzania pracowników, gospodarowania środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, audytu wewnętrznego;
- wydawanie zarządzeń wewnętrznych w sprawach związanych z funkcjonowaniem PZDW;
- podejmowanie decyzji w zakresie całokształtu spraw związanych z planowaniem, budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg wojewódzkich;
- ponoszenie odpowiedzialności za przestrzeganie dyscypliny pracy;
- sprawowanie nadzoru nad właściwym i terminowym załatwianiem skarg i wniosków;
- prowadzenie polityki kadrowej PZDW;
- ostateczne akceptowanie:
- przedstawionych rocznych planów oraz sprawozdań PZDW;
- spraw kierowanych do urzędów administracji rządowej i samorządowej, organów ścigania
i prokuratur; - odpowiedzi na skargi, wnioski i listy, interpelacje senatorów, posłów i radnych oraz na interwencje środków masowego przekazu;
- rocznych planów urlopów pracowników i wniosków urlopowych Zastępców Dyrektora, kierowników komórek organizacyjnych oraz pracowników komórek organizacyjnych bezpośrednio mu podległych;
- zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej.
- Dyrektor może wyznaczyć spośród pracowników jednostki Koordynatora kontroli zarządczej (oznaczenie KZ) wspierającego go w zapewnieniu funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej.
- Dyrektor reprezentuje PZDW – Administratora przetwarzanych w PZDW danych osobowych
z uwzględnieniem § 6 ust. 3.
§ 12
- Zastępcy Dyrektora kierują określonymi w niniejszym regulaminie komórkami organizacyjnymi, ustalają, koordynują i nadzorują zadania przez nie wykonywane i ponoszą odpowiedzialność za ich prawidłowe działanie.
- W sprawach z zakresu swego działania Zastępcy Dyrektora podejmują decyzje we własnym imieniu.
- Do zakresu działania i odpowiedzialności Głównego księgowego należą, w szczególności obowiązki określone w art. 54 ustawy o finansach publicznych, tj.:
- prowadzenie rachunkowości
- wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi;
- dokonywania wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
- W razie nieobecności Głównego Księgowego zastępstwo pełni osoba, której Dyrektor powierzy obowiązki określone w ust. 3 w formie odrębnego imiennego upoważnienia.
§ 13
Główny księgowy, Naczelnicy wydziałów, zespoły i samodzielne stanowiska:
- podlegają Dyrektorowi, Zastępcom Dyrektora i od nich otrzymują polecenia oraz wskazówki służbowe;
- są bezpośrednimi zwierzchnikami pracowników kierowanych przez nich komórek organizacyjnych;
- aprobują wstępnie wszystkie sprawy w zakresie czynności komórki, których ostateczna decyzja należy do członków Dyrekcji;
- obowiązani są do wzajemnej współpracy i informowania o sprawach, będących przedmiotem zainteresowania poszczególnych komórek organizacyjnych oraz mających wpływ na dobre imię PZDW;
- ponoszą odpowiedzialność za całokształt pracy komórki, w szczególności za terminowe, fachowe, kompleksowe i zgodne z obowiązującymi przepisami załatwianie spraw.
§ 14
- Kierownicy Rejonów Dróg Wojewódzkich:
- podlegają Zastępcy Dyrektora ds. Utrzymania i przed nim ponoszą odpowiedzialność za właściwe wykonywanie obowiązków związanych z funkcjonowaniem RDW;
- sprawują bezpośredni nadzór nad wykonywaniem przez RDW powierzonych im zadań;
- są bezpośrednimi zwierzchnikami pracowników RDW;
- odpowiadają za przestrzeganie dyscypliny i porządku pracy przez pracowników RDW oraz ustalają zakresy ich obowiązków;
- zatwierdzają wnioski urlopowe pracowników RDW;
- załatwiają skargi i wnioski dotyczące bieżącej działalności RDW;
- Kierownicy RDW kierują pracą oddziału terenowego przy pomocy Kierownika Sekcji Drogowo-Mostowej i majstrów odpowiedzialnych za pracę brygad patrolowych.
ROZDZIAŁ IV
ZAKRESY DZIAŁANIA POSZCZEGÓLNYCH KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH
Pion Dyrektora
§ 15
Wydział ds. Kadr
Do zakresu działań wydziału należą sprawy polityki kadrowej, organizacji, porządku i dyscypliny pracy, zatrudnienia i częściowo płac oraz socjalno-bytowe, a w szczególności:
- prowadzenie spraw związanych z naborem kandydatów na wolne stanowiska pracy;
- prowadzenie spraw związanych z przebiegiem służby przygotowawczej pracowników;
- prowadzenie akt osobowych pracowników;
- prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników;
- sporządzanie umów, świadectw pracy i opinii służbowych;
- przygotowanie wniosków dotyczących przeszeregowania, awansowania, nagradzania, karania oraz oceny pracowników;
- załatwianie spraw emerytalnych i rentowych pracowników;
- prowadzenie spraw związanych z urlopami pracowniczymi;
- przygotowanie i kontrola list obecności;
- kontrola ewidencji nieobecności pracowników w godzinach służbowych;
- prowadzenie rejestru wydanych poleceń wyjazdów służbowych;
- ewidencja zaświadczeń o czasowej niezdolności do pracy;
- prowadzenie i aktualizacja ewidencji pracowników zatrudnionych oraz przyjętych i zwolnionych;
- prowadzenie spraw dotyczących szkolenia zawodowego i doskonalenia kwalifikacji pracowników (kursy, nauka zaoczna itp.);
- prowadzenie spraw związanych z odznaczeniami państwowymi i wyróżnieniami resortowymi;
- opracowywanie doraźnych informacji w zakresie spraw prowadzonych przez wydział;
- ustalanie stawek osobistego zaszeregowania pracowników;
- kontrola prawidłowości stosowania taryfikatora kwalifikacyjnego i tabeli płac;
- ustalanie wysokości dodatków stażowych;
- ewidencja i nadzór nad terminową realizacją wypłat nagród jubileuszowych pracowników;
- wykonywanie prac związanych z bieżącą informacją i statystyką w zakresie zatrudnienia;
- współpraca ze związkami zawodowymi działającymi przy PZDW w zakresie wykorzystania środków z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- nadzór nad środkami finansowymi w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- prowadzenie ewidencji osób uprawnionych do korzystania z zasobów finansowych Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- przekazywanie pracownikom informacji w zakresie pomocy socjalno-bytowej;
- prowadzenie sprawozdawczości i informacji analitycznych w zakresie zagadnień socjalno-bytowych;
- prowadzenie spraw dotyczących Pracowniczych Planów Kapitałowych.
§ 16
Zespół prawny
Do zakresu działania zespołu należy obsługa prawna zarządu dróg, a w szczególności:
- udzielanie porad prawnych oraz wydawanie opinii prawnych dotyczących interpretacji i stosowania prawa;
- opiniowanie projektów umów i decyzji administracyjnych pod względem ich zgodności z prawem;
- zastępstwo PZDW w postępowaniu cywilnym przed sądami powszechnymi oraz organami administracji;
- informowanie komórek organizacyjnych o nowo wydanych aktach prawnych oraz ich interpretacjach;
- przygotowywanie pozwów i wniosków, pism procesowych do sądów i organów administracji w celu wszczęcia postępowania sądowego lub administracyjnego, bądź w związku z toczącym się postępowaniem;
- opiniowanie zarządzeń Dyrektora oraz udział w opracowywaniu regulaminów wewnętrznych PZDW;
- współpraca z komórkami merytorycznymi w zakresie załatwiania skarg i wniosków.
§ 17
Stanowisko ds. ochrony informacji niejawnych
Do zakresu działania stanowiska należy wykonywanie przedsięwzięć i prac w zakresie ustalonym przez organy nadrzędne, a w szczególności sprawy dotyczące:
- zapewnienia ochrony informacji niejawnych;
- ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne;
- zarządzania ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowania ryzyka;
- kontroli ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji
w Zarządzie i Rejonach Dróg Wojewódzkich; - opracowania i aktualizowanie planu ochrony informacji niejawnych jednostki organizacyjnej
i nadzorowanie jego realizacji; - szkolenia pracowników w zakresie ochrony informacji niejawnych;
- prowadzenia zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających;
- bezpośredniego nadzoru nad obiegiem dokumentów niejawnych w jednostce organizacyjnej
i podległych Rejonach Dróg Wojewódzkich, udostępnianie bądź wydawanie dokumentów osobom posiadającym stosowne poświadczenie bezpieczeństwa; - egzekwowania zwrotu dokumentów zawierających informację niejawną;
- kontroli przestrzegania właściwego oznaczenia i rejestrowania dokumentów w jednostce organizacyjnej;
- prowadzenia bieżącej kontroli postępowania z dokumentami zawierającymi informacje niejawne.
§ 18
Stanowisko ds. audytu wewnętrznego
Do zakresu stanowiska należy:
- sporządzanie w porozumieniu z Dyrektorem PZDW, rocznego planu audytu wewnętrznego;
- realizacja zadań zapewniających, których celem jest dostarczenie Dyrektorowi PZDW niezależnej i obiektywnej oceny kontroli zarządczej, w szczególności ocenę jej adekwatności, skuteczności
i efektywności; - monitorowanie realizacji zaleceń;
- realizacja czynności sprawdzających służących dokonaniu oceny sposobu wdrożenia i skuteczności zaleceń zrealizowanych przez audytowanego;
- realizacja czynności doradczych służących wspieraniu Dyrektora PZDW w realizacji celów i zadań oraz usprawniających funkcjonowanie PZDW;
- sporządzanie i przekazywanie Dyrektorowi PZDW sprawozdania z prowadzenia audytu wewnętrznego;
- sporządzanie i aktualizowanie procedur wewnętrznych audytu wewnętrznego;
- prowadzenie dokumentacji audytowej, w tym dokumentacji dotyczącej zadań audytowych oraz jej archiwizowanie;
- współpraca z instytucjami kontrolnymi i audytowymi.
§ 19
Służba bezpieczeństwa i higieny pracy
Do zakresu działania stanowiska należy:
- przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania przepisów i zasad bezpieczeństwa
i higieny pracy; - bieżące informowanie pracodawcy o stwierdzonych zagrożeniach wraz z wnioskami zmierzającymi do usuwania zagrożeń;
- sporządzanie i przedstawianie pracodawcy, co najmniej raz w roku, okresowych analiz stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przedstawianie pracodawcy wniosków dotyczących zachowania wymagań ergonomii na stanowiskach pracy;
- udział w opracowywaniu planów modernizacji i rozwoju zakładu pracy oraz przedstawienie propozycji dotyczących uwzględnienia w tych planach rozwiązań techniczno-organizacyjnych zapewniających poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy;
- udział w ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji zakładu pracy albo części, a także nowych inwestycji, oraz zgłaszanie wniosków dotyczących uwzględnienia wymagań bezpieczeństwa
i higieny pracy w tych założeniach i dokumentacji; - udział w przekazywaniu do użytkowania nowo budowanych lub przebudowanych obiektów budowlanych albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy, urządzeń mających wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników;
- udział w opracowywaniu wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w ustalaniu zadań osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na poszczególnych stanowiskach pracy;
- udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy;
- prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych i podejrzeń o takie choroby, a także przechowywania wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy;
- doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą;
- współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi lub osobami, w szczególności w zakresie organizowania i zapewnienia odpowiedniego poziomu szkoleń w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia właściwej adaptacji zawodowej nowo zatrudnianych pracowników;
- współpraca z laboratoriami w zakresie organizowania badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych w zakresie organizowania tych pomiarów oraz sposobów ochrony pracowników przed tymi czynnikami lub warunkami;
- współpraca z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami,
a w szczególności przy organizowaniu okresowych badań lekarskich pracowników; - współdziałanie z zakładowymi organizacjami związkowymi przy:
- podejmowaniu przez nie działań mających na celu przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w trybie i w zakresie ustalonym w odrębnych przepisach;
- podejmowanych przez pracodawcę przedsięwzięciach mających na celu poprawę warunków pracy;
- doradztwo w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe, oraz doboru najwłaściwszych środków ochrony zbiorowej i indywidualnej;
- inicjowanie i rozwijanie na terenie zakładu pracy różnych form popularyzacji problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii;
- prowadzenie sprawozdawczości w zakresie spraw służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
§ 20
Inspektor ochrony danych
- Do zakresu działania Inspektora ochrony danych należy:
- informowanie Dyrektora, podmiotu przetwarzającego oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) dalej jako RODO, przepisów krajowych oraz innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie;
- monitorowanie przestrzegania RODO, przepisów krajowych, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz regulacji wewnętrznych lub polityk podmiotów przetwarzających w dziedzinie ochrony danych osobowych, w tym podziału obowiązków, działań zwiększających świadomość, szkoleń personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązanych z tym audytów;
- udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z art. 35 RODO;
- współpraca z Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych;
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 36 RODO oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszelkich innych sprawach.
- Dopuszcza się aby funkcję Inspektora ochrony danych wykonywał usługodawca zewnętrzny zgodnie
z zawartą umową, wybrany na podstawie obowiązujących przepisów prawa.
§ 21
Wydział Zamówień Publicznych
Do zakresu działania wydziału należy:
- nadzór nad prawidłowością udzielania zamówień publicznych w PZDW;
- organizowanie i prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, zgodnie
z obowiązującym w tym zakresie ustawodawstwem oraz regulaminami udzielania zamówień publicznych w PZDW, na roboty budowlane, dostawy i usługi związane z działalnością jednostki,
a w szczególności:
-
- weryfikowanie materiałów dotyczących postępowań o udzielanie zamówienia, złożonych przez wydziały PZDW i Rejony Dróg Wojewódzkich, pod względem ich kompletności;
- opracowywanie Specyfikacji Warunków Zamówienia;
- ogłaszanie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz zapraszanie wykonawców
do udziału w postępowaniach w trybach określonych obowiązującym prawem; - kompletowanie dokumentacji postępowania oraz udostępnianie jej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
- prowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia przy współpracy z właściwymi
merytorycznie komórkami organizacyjnymi PZDW; - udział w pracach komisji przetargowych;
- dokumentowanie postępowań, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- przygotowanie i zawieranie umów na roboty budowlane, dostawy i usługi;
- prowadzenie rejestru umów zamówień publicznych;
- kontrola dokumentacji z postępowań o udzielenie zamówienia, prowadzonych przez Rejony Dróg Wojewódzkich;
- sporządzanie sprawozdań z zakresu działania wydziału (w tym: do Prezesa UZP);
- archiwizowanie dokumentów z prowadzonych postępowań;
- udostępnianie niezbędnych danych dotyczących prowadzonych postępowań na stronach internetowych;
- sporządzanie regulaminów udzielania zamówień w PZDW;
- prowadzenie postępowań z zakresu ustawy o dostępie do informacji publicznej;
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi w zakresie spraw będących przedmiotem działania wydziału.
Pion Zastępcy Dyrektora ds. Inwestycji
§ 22
Wydział Przygotowania i Realizacji Inwestycji
Do zakresu działania wydziału należy:
- przygotowanie i nadzór inwestorski nad realizacją inwestycji z zakresu budowy, rozbudowy, przebudowy, remontu dróg wojewódzkich i obiektów mostowych oraz drogowych obiektów inżynierskich, a w szczególności:
- sporządzanie założeń projektowych, rzeczowych i finansowych dotyczących planowanych do wykonania zadań inwestycyjnych i remontowych;
- opracowywanie dokumentów merytorycznych, w aspekcie technicznym, związanych z procedurą przetargową (na etapie projektowania i realizacji) w zakresie dokumentacji projektowej
i wykonawstwa; - udział w komisjach przetargowych;
- dokonywanie ustaleń i uzgodnień oraz monitorowanie etapu w fazie projektowania inwestycji;
- odbiór dokumentacji projektowej;
- prowadzenie procedur formalno-prawnych związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji;
- nadzór nad realizacją inwestycji pod kątem zgodności tego procesu z dokumentacją i pozwoleniem na budowę oraz zawartymi umowami w zakresie wywiązywania się wykonawców z ustalonych terminów i harmonogramów rzeczowo-finansowych;
- organizacja i dokonywanie odbiorów zadań inwestycyjnych przez wydział w trakcie ich realizacji
i po zakończeniu oraz przeglądów w okresie rękojmi i gwarancji;
- przygotowanie danych wyjściowych niezbędnych do opracowania planów inwestycji rocznych
i wieloletnich; - opiniowanie dokumentacji projektowej w zakresie rozwiązań technicznych instalacji urządzeń obcych w pasach drogowych dróg wojewódzkich;
- sporządzanie sprawozdań i raportów z realizowanych zadań;
- współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi PZDW, a w szczególności:
- z Wydziałem ds. Gospodarki Nieruchomościami w zakresie regulacji stanów prawnych gruntów zajmowanych pod inwestycje;
- z Wydziałem Planowania i Pozyskiwania Funduszy w zakresie przygotowywania wniosków aplikacyjnych oraz sprawozdawczości rzeczowo-finansowej na etapie realizacji i po zakończeniu zadań inwestycyjnych;
- z Wydziałem Utrzymania Dróg i Mostów w zakresie aktualizowania danych ewidencyjnych po zakończeniu inwestycji;
- z Rejonami Dróg Wojewódzkich w zakresie przewidywanych i prowadzonych na ich terenie inwestycji;
- przekazywanie do archiwum zakładowego PZDW zrealizowanej dokumentacji projektowej
i dokumentów budowy po zakończeniu okresu gwarancji.
§ 23
Wydział ds. Gospodarki Nieruchomościami
Do zakresu działania wydziału należy:
- zlecanie, nadzór i odbiór robót geodezyjnych dla potrzeb projektowania i eksploatacji dróg wojewódzkich, w tym:
- podziału nieruchomości;
- wykonywania map oraz pomiarów sytuacyjno-wysokościowych dla potrzeb projektowania, budowy i utrzymania dróg i mostów;
- protokolarny odbiór znaków granicznych po stabilizacji granic;
- badania odkształceń budowli drogowych i mostowych metodami geodezyjnymi;
- wykonywania pomiarów inwentaryzacji powykonawczej;
- wykonywania rozgraniczeń i ustalania granic pasów drogowych;
- zlecanie i odbiór opracowań formalno-prawnych dotyczących nabywania nieruchomości na cele drogowe, tj.:
- dokumentacji geodezyjno-prawnej dla celów wykupu i uregulowania stanów prawnych pasów drogowych;
- operatów szacunkowych nieruchomości;
- gospodarka gruntami będącymi we władaniu PZDW w zakresie:
- prowadzenia ewidencji gruntów, w tym działek gruntu tworzących pas drogowy poszczególnych dróg wojewódzkich;
- wnioskowania o ustanowienie trwałego zarządu dla nowo nabytych nieruchomości;
- wnioskowania o wygaszanie trwałego zarządu terenów zbędnych i wyłączenia tychże terenów
z użytkowania PZDW;
- nabywanie nieruchomości na cele drogownictwa, w tym:
-
- przygotowanie dokumentacji niezbędnej do zawierania aktów notarialnych zakupu gruntów
w ramach pełnomocnictw udzielonych przez Zarząd Województwa Podlaskiego; - protokolarne przyjmowanie i przekazywanie gruntów;
- udział na gruncie w sprawach związanych z wycenami nieruchomości;
- kontrola merytoryczna aktów notarialnych i decyzji w sprawie przejęcia – przekazania gruntów oraz decyzji ustalających opłaty z tytułu zarządu, wyłączenia gruntów z produkcji rolnej i leśnej, przedwczesnego wyrębu drzewostanu;
- przygotowanie dokumentacji niezbędnej do zawierania aktów notarialnych zakupu gruntów
- prowadzenie spraw związanych z wypłatą odszkodowań za nieruchomości, które przeszły na własność Województwa Podlaskiego na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej lub innych właściwych decyzji administracyjnych;
- prowadzenie spraw z zakresu ochrony przekazywanych znaków geodezyjnych;
- tworzenie zasobu i administracja mapą numeryczną pasów drogowych;
- gromadzenie i przechowywanie materiałów mapowych dotyczących dróg wojewódzkich;
- współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych dotycząca:
-
- możliwości wykonania i zatwierdzenia projektów podziału nieruchomości;
- wyłączania gruntów rolnych i leśnych na cele drogownictwa;
- stwierdzania własności gruntów zajętych pod drogi;
- odszkodowań za nabyte grunty;
- składanie wniosków do sądów powszechnych:
- o dokonanie wpisów w księgach wieczystych dotyczących spraw związanych z ewidencją gruntów;
- o dokonanie wpisów dotyczących prawa trwałego zarządu;
- współpraca z innymi wydziałami w zakresie spraw związanych z gospodarką nieruchomościami;
- zabezpieczenie, konserwacja i naprawa sprzętu geodezyjnego będącego na wyposażeniu wydziału.
Pion Zastępcy Dyrektora ds. Utrzymania
§ 24
Wydział Utrzymania Dróg i Mostów
Do zakresu działania wydziału należy:
- określanie potrzeb rzeczowych i finansowych w zakresie bieżącego utrzymania oraz remontów dróg
i obiektów mostowych; - współudział w opracowywaniu rocznych i wieloletnich planów robót utrzymaniowych oraz remontowych, w tym ustalanie zadań rocznych dla poszczególnych Rejonów Dróg Wojewódzkich;
- prowadzenie i aktualizacja ewidencji dróg, obiektów mostowych i przepustów;
- sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad;
- nadzór nad działalnością Rejonów Dróg Wojewódzkich w zakresie prowadzenia wymaganej dokumentacji eksploatacyjnej dróg, obiektów mostowych i przepustów oraz wprowadzanych zmian w organizacji ruchu;
- współpraca przy postępowaniach przetargowych, prowadzonych na poziomie PZDW, dotyczących robót utrzymaniowych i remontowych w zakresie opracowywania specyfikacji i prac komisji;
- planowanie, koordynacja i nadzór nad zimowym utrzymaniem dróg;
- wdrażanie nowych technologii robót utrzymaniowych i remontowych;
- opracowywanie zestawień tabelarycznych i sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych – okresowych lub doraźnych – z realizacji zadań utrzymaniowych i remontowych;
- pilotowanie i wyjaśnianie spraw odszkodowawczych;
- załatwianie skarg i wniosków dotyczących dróg i obiektów mostowych;
- udzielanie zezwoleń na lokalizowanie w pasie drogowym obiektów i urządzeń niezwiązanych
z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, w szczególności infrastruktury technicznej, obiektów handlowo-usługowych i reklam; - uzgadnianie lokalizacji inwestycji w sąsiedztwie pasa drogowego oraz w pasie drogowym;
- zarządzanie, utrzymanie oraz prowadzenie ewidencji kanałów technologicznych;
- opiniowanie, uzgadnianie projektów budowlanych obiektów niezwiązanych z funkcjonowaniem drogi lokalizowanych w pasie drogowym dróg wojewódzkich;
- udzielanie zezwoleń na lokalizację nowych zjazdów lub przebudowę istniejących zjazdów
do nieruchomości przyległych do dróg wojewódzkich; - udzielanie zgody na wykonanie przebudowy lub remontu istniejących w pasie drogowym obiektów budowlanych i urządzeń niezwiązanych z gospodarką drogową lub obsługą ruchu, w szczególności istniejących urządzeń infrastruktury technicznej;
- udzielanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg, w szczególności w celu prowadzenia robót w pasie drogowym;
- prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących ochrony i zagospodarowania pasa drogowego oraz prowadzenia postępowania egzekucyjnego w ww. sprawach zakończonych prawomocną decyzją (roboty obce, zjazdy, reklamy, kanały technologiczne itp.);
- przygotowywanie dokumentów do zgłoszenia terminu rozpoczęcia robót remontowych stosownym organom administracji państwowej;
- monitorowanie i nadzór nad wykonywanymi robotami utrzymaniowymi i remontowymi;
- ocena i analiza stanu technicznego dróg wojewódzkich;
- planowanie oraz koordynacja realizacji przeglądów podstawowych i szczegółowych stanu technicznego obiektów mostowych;
- wykonywanie badań laboratoryjnych, badanie materiałów przeznaczonych do wbudowania, akceptacje recept materiałów;
- uzgadnianie projektów decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz projektów decyzji o warunkach zabudowy w odniesieniu do obszarów przyległych do pasa drogowego lub obszarów przyległych do ujętej w planie projektowanej inwestycji drogowej;
- udzielanie zgody na usytuowanie obiektów budowlanych i urządzeń w odległości
od jezdni drogi mniejszej niż określona w ustawie o drogach publicznych lub mniejszej niż określona w przepisach ustawy Prawo budowlane.
§25
Wydział Organizacyjny
Do zakresu działania wydziału należy:
- nadzór nad całokształtem spraw dotyczących administrowania budynkami i zapleczami technicznymi PZDW, w tym m.in.:
-
- prowadzenie ewidencji użytkowanych obiektów;
- ochrona mienia;
- utrzymywanie budynków w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym;
- zapewnienie dostawy energii elektrycznej, wody i innych mediów;
- prowadzenie spraw związanych z najmem nieruchomości i lokali.
- sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem zasad związanych z ppoż., w tym m.in.:
-
- opracowywanie wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących ochrony przeciwpożarowej;
- nadzór nad terminową konserwacją sprzętu i urządzeń przeciwpożarowych;
- ustalanie sposobów postępowania na wypadek powstania pożaru, klęski żywiołowej lub innych sytuacji nadzwyczajnych;
- prowadzenie sprawozdawczości w zakresie spraw ppoż.;
- współdziałanie w szkoleniu pracowników w zakresie obowiązujących przepisów przeciwpożarowych oraz przygotowania do działań na wypadek sytuacji nadzwyczajnych;
- współpraca z właściwą terenowo jednostką organizacyjną Państwowej Straży Pożarnej w zakresie przygotowania obiektów do działań ratowniczo-gaśniczych oraz w zakresie praktycznego sprawdzania organizacji i warunków ewakuacji.
- prowadzenie spraw związanych z gospodarką środkami transportowymi i sprzętem,
w tym m.in.:
-
- rejestrowanie pojazdów;
- kwalifikacja i weryfikacja napraw głównych pod względem technicznym i kosztowym;
- nadzór na gospodarką paliwową – ustalanie norm zużycia;
- prowadzenie wszystkich spraw związanych z eksploatacją pojazdów służbowych (dyspozycje, rozliczanie, zlecanie wykonywania obsługi i napraw, kontrola zużycia paliwa) oraz nadzór nad tymi zagadnieniami w jednostkach terenowych;
- współudział w planowaniu zakupów środków trwałych oraz w przygotowywaniu procedur przetargowych związanych z ich zakupem;
- prowadzenie spraw związanych z likwidacją środków trwałych oraz innych zbędnych składników majątkowych w zakresie kompetencji wydziału;
- kompleksowe prowadzenie spraw dotyczących prenumeraty prasy codziennej, publikacji urzędowych, czasopism i książek, wykorzystywanych do celów służbowych;
- zaopatrywanie jednostki w materiały biurowe, sprzęt biurowy i środki higieny oraz zakup środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego, a także napojów i posiłków profilaktycznych;
- przygotowywanie materiałów do ubezpieczania majątku PZDW;
- sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości z zakresu działania wydziału;
- prowadzenie ewidencji inwentarzowej składników majątkowych;
- prowadzenie archiwum zakładowego PZDW, w tym m.in.:
-
- organizowanie i przyjmowanie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej;
- przechowywanie i zabezpieczenie zgromadzonej dokumentacji oraz prowadzenie jej ewidencji;
- porządkowanie zasobu archiwalnego, w tym inicjowanie brakowania dokumentacji niearchiwalnej (kategorii B), udział w komisyjnym brakowaniu oraz przekazywanie, po uzyskaniu zgody Archiwum Państwowego w Białymstoku, wybrakowanej dokumentacji na zniszczenie;
- załatwianie innych spraw o charakterze administracyjno-gospodarczym;
- współdziałanie z komórkami organizacyjnymi PZDW w zakresie spraw będących przedmiotem działania wydziału;
- sprawdzanie pod względem merytorycznym dokumentów finansowych związanych z działalnością wydziału i przekazywanie ich do Wydziału Finansowego;
- prowadzenie spraw dotyczących obronności, w tym m.in.:
-
- planowania obronnego;
- wnioskowania o reklamowanie pracowników;
- prowadzenia spraw obrony cywilnej;
- realizowanie zadań w ramach procedur zarządzania kryzysowego;
- kierowanie pojazdami oraz przewóz osób;
- obsługa sekretariatu gabinetów dyrektorów, tj.:
-
- zapewnienie obsługi organizacyjno-biurowej Dyrektora i jego Zastępców;
- prowadzenie terminarza spotkań i zadań Dyrektora;
- umawianie spotkań zleconych przez Dyrektorów oraz obsługa umówionych gości;
- koordynowanie obiegu korespondencji wpływającej do Dyrektora PZDW otrzymanej z Biura Podawczego;
- segregowanie i przekazywanie korespondencji po wykonaniu dekretacji do adresatów poszczególnych komórek organizacyjnych PZDW;
- obsługa faksu i poczty elektronicznej;
- odbieranie telefonów, przyjmowanie i łączenie rozmów;
- udzielanie informacji stosownie do posiadanych upoważnień;
- dbanie o bieżące zaopatrywanie gabinetów dyrektorskich i sekretariatu w materiały biurowe oraz artykuły spożywcze (kawa, herbata, woda mineralna);
- prowadzenie Biura Podawczego, do którego zadań należy:
-
- udzielanie kompleksowej informacji z zakresu funkcjonowania PZDW;
- przyjmowanie i rejestracja wszelkiej korespondencji kierowanej do PZDW;
- przyjmowanie oraz sprawdzanie składanej w siedzibie PZDW dokumentacji;
- udzielanie patentom zgłaszającym się do Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, informacji
o organach właściwych do załatwienia; - przyjmowanie, dokonywanie rozdziału, wpływającej korespondencji i przesyłek wpisanych
do rejestru przesyłek wpływających; - obsługa Elektronicznej Skrzynki Podawczej;
- przekazywanie korespondencji dla poszczególnych komórek organizacyjnych;
- wprowadzenie wchodzącej korespondencji do systemu informatycznego dotyczącego obiegu dokumentacji i wykonywania czynności kancelaryjnych w PZDW;
- sprawdzanie poprawności adresu i stanu opakowania przesyłek wpływających do PZDW oraz
w przypadku jej uszkodzenia sporządzanie odpowiedniej adnotacji; - niezwłocznie zwracanie do urzędu pocztowego korespondencji mylnie doręczonej;
- prowadzenie rejestru zwrotu przesyłek;
- wysyłanie korespondencji i przesyłek;
- prowadzenie pocztowej książki nadawczej;
- prowadzenie rejestru przesyłek przekazanych do nadania oraz rejestru odbioru tych przesyłek;
- dokonywanie rozdziału prasy codziennej;
- prowadzenie innych spraw związanych z funkcjonowaniem Biura Podawczego.
- obsługa platformy e-usługi;
- zarządzanie infrastrukturą informatyczną i zapewnienie sprawnego funkcjonowania systemów informatycznych, w zakresie eksploatacji systemów informatycznych i sieci wewnętrznej;
- zapewnienie działania sprzętu komputerowego;
- zapewnienie bezpieczeństwa systemów informatycznych i sieci wewnętrznej;
- zapewnienie łączności telefonicznej przewodowej i bezprzewodowej;
- administrowanie stroną internetową Biuletynu Informacji Publicznej;
- zarządzanie i administrowanie stroną internetową zarządu dróg;
- administrowanie systemem poczty elektronicznej;
- administrowanie elektroniczną skrzynką podawczą;
- zarządzanie oprogramowaniem i zasobami teleinformatycznymi;
- koordynowanie i nadzór nad udostępnianiem informacji publicznej na mocy ustawy
o dostępie do informacji publicznej; - współpraca z innymi podmiotami, w tym z samorządem województwa w zakresie rozwoju elektronicznej administracji;
- szkolenie pracowników w zakresie obsługi komputerów, programów, systemów i bezpiecznego przetwarzania informacji w systemach informatycznych;
- podejmowanie działań prewencyjnych i naprawczych w związku z wystąpieniem incydentu/ów bezpieczeństwa;
- obsługa systemu monitoringu wizyjnego dróg, w tym:
-
- monitoring i raportowanie utrudnień drogowych;
- monitoring i raportowanie sytuacji o aktualnych warunkach atmosferycznych na drogach wojewódzkich;
- monitorowanie i raportowanie o stanie przejezdności dróg i warunkach ruchu panujących
na drogach wojewódzkich;
- realizowanie zadań w ramach procedur wprowadzanych stopni alarmowych CRP.
§ 26
Wydział ds. Uzgodnień i Ochrony Środowiska
Do zakresu działania wydziału należy:
- opiniowanie projektów stałej oraz czasowej organizacji ruchu na różnych etapach dokumentacji projektowej i w trakcie realizacji robót budowlanych;
- prowadzenie spraw z zakresu inżynierii ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym współdziałanie z innymi podmiotami w zakresie wprowadzenia zmian organizacji ruchu oraz poprawy bezpieczeństwa ruchu;
- wydawanie opinii dotyczących tras przejazdów pojazdów nienormatywnych i wykorzystania dróg
w sposób szczególny; - uzgadnianie zasad korzystania z przystanków komunikacji publicznej;
- opiniowanie lub uzgadnianie dokumentacji projektowych dotyczących inwestycji realizowanych przez podmioty zewnętrzne w zakresie skrzyżowań z drogami wojewódzkimi;
- uzgadnianie projektów budowlanych wlotów dróg bocznych, zjazdów i innych elementów drogowych w pasach drogowych dróg wojewódzkich;
- prowadzenie spraw dotyczących ochrony i zagrożeń dla środowiska w zakresie uzyskiwania stosownych zezwoleń i odstępstw od obowiązujących przepisów;
- współpraca z Wydziałem Przygotowania i Realizacji Inwestycji w/m w zakresie inwestycji realizowanych przez PZDW – dot. pkt 2) i 6);
- przygotowywanie i koordynacja okresowych pomiarów ruchu drogowego;
- prowadzenie spraw związanych z odprowadzaniem wód opadowych;
- prowadzenie spraw w zakresie gruntów pokrytych wodami.
§ 27
Rejony Dróg Wojewódzkich
- Do zakresu działania Rejonów Dróg Wojewódzkich należy:
- dokonywanie objazdów dróg i bieżąca kontrola ich stanu;
- wykonywanie prac interwencyjnych na drogach, obiektach mostowych i przepustach, usuwających zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- zabezpieczanie miejsc niebezpiecznych, wymagających czasochłonnych napraw, poprzez odpowiednie ich oznakowanie;
- dokonywanie okresowych przeglądów dróg, obiektów mostowych i przepustów;
- określenie potrzeb w zakresie: utrzymania, remontów i przebudowy dróg oraz obiektów mostowych;
- przygotowywanie i przeprowadzanie przetargów na roboty utrzymaniowe w zakresie uregulowanym odrębnym zarządzeniem Dyrektora PZDW;
- monitorowanie i odbiór robót drogowych i mostowych realizowanych przez zewnętrznych inwestorów, w zakresie określonym przez Zastępcę Dyrektora ds. Utrzymania;
- czuwanie nad przestrzeganiem przepisów porządkowych na drogach przez podmioty zajmujące pas drogowy, przeprowadzanie kontroli robót prowadzonych w zakresie zgodności z wydanym zezwoleniem oraz przekazywanie i odbiór terenu robót;
- prowadzenie i koordynacja zimowego utrzymania w zakresie ustalonym przez Zastępcę Dyrektora ds. Utrzymania;
- utrzymywanie w odpowiednim stanie urządzeń drogowych, przede wszystkim oznakowania dróg;
- utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym koszenie poboczy i rowów, sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów;
- współudział w wykonywaniu na swoim terenie okresowych pomiarów ruchu drogowego;
- wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie ruchu drogowego w uzgodnieniu z PZDW;
- przygotowywanie materiałów źródłowych do spraw prowadzonych przez PZDW;
- obsługa i utrzymanie sprzętu technicznego oraz środków transportu;
- realizacja zadań oraz współpraca z Wydziałem Organizacyjnym i służbą bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie bhp i ppoż.;
- bieżąca obsługa administracyjna;
- uczestniczenie w załatwianiu skarg i postulatów użytkowników dróg.
- Rejony Dróg Wojewódzkich wykonują swoje zadania przy pomocy sekcji drogowo -mostowej
i brygad patrolowych kierowanych przez majstrów. - Szczegółowy zakres działania i strukturę organizacyjną rejonów określa regulamin sporządzony przy współpracy z Kierownikami Rejonów Dróg Wojewódzkich i zatwierdzony przez Dyrektora PZDW.
- Ramowy schemat organizacyjny Rejonów Dróg Wojewódzkich określa Załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.
Pion Zastępcy Dyrektora ds. Finansowych
§ 28
Wydział Planowania i Pozyskiwania Funduszy
Do zakresu działania wydziału należy:
- opracowywanie, opiniowanie i uzgadnianie planów rozwoju sieci drogowej;
- uzgadnianie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
- opiniowanie projektów inwestycyjnych kolidujących z siecią dróg wojewódzkich
na etapie koncepcji programowo-przestrzennych i studiów techniczno-ekonomicznych; - opracowywanie wieloletnich planów inwestycyjnych na drogach wojewódzkich we współpracy
z innymi komórkami organizacyjnymi zarządu dróg, dysponującymi niezbędnymi materiałami źródłowymi; - sporządzanie ocen i analiz, na potrzeby samorządu województwa, dotyczących stanu technicznego dróg, bezpieczeństwa ruchu drogowego, kierunków rozwoju i głównych zamierzeń inwestycyjnych
w ciągach dróg wojewódzkich; - opracowywanie założeń polityki społeczno-gospodarczej województwa podlaskiego na poszczególne lata w odniesieniu do dróg regionalnych;
- współdziałanie w tworzeniu rocznych planów budżetowych jednostki, zwłaszcza w ujęciu zadaniowym;
- współpraca z pionem księgowości w zakresie przygotowywania wniosków dotyczących zmian w budżecie województwa i wprowadzania dokonanych korekt do planu jednostki;
- współdziałanie w pozyskiwaniu środków pozabudżetowych poprzez udział w pracach nad sporządzaniem wniosków kierowanych do instytucji rządowych i samorządowych;
- opracowywanie miesięcznych raportów z realizacji zadań wynikających ze statutowych obowiązków zarządu dróg;
- koordynowanie prac i współdziałanie w przygotowaniu półrocznych i rocznych sprawozdań z wykonania planu finansowego jednostki;
- nadzorowanie i koordynowanie działań przy przygotowywaniu sprawozdań na potrzeby programu badań statystycznych;
- opracowywanie, wspólnie z innymi komórkami organizacyjnymi jednostki, wszelkiego rodzaju informacji lub sprawozdań rzeczowo-finansowych, okresowych lub doraźnych, dotyczących zaawansowania robót w realizacji zadań inwestycyjnych, remontowych lub utrzymaniowych w ramach budżetu województwa, programów rządowych, unijnych lub innych źródeł;
- rejestrowanie, rozpatrywanie i udzielanie odpowiedzi na zgłaszane skargi, postulaty i wnioski w odniesieniu do realizowanej polityki inwestycyjnej zarządu dróg;
- kontakty i współpraca z instytucjami administracji państwowej, jak również samorządowej w zakresie kreowania wspólnej polityki transportowej województwa;
- prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem i zarządzaniem środkami finansowymi pochodzącymi ze źródeł zewnętrznych, tj. przygotowywaniem, monitorowaniem i rozliczaniem projektów realizowanych z udziałem środków Unii Europejskiej i budżetu państwa,
a w szczególności:- opracowywanie i składanie wniosków aplikacyjnych do poszczególnych programów unijnych;
- monitorowanie zgodności wniosków z umowami zawieranymi z wykonawcą w zakresie przestrzegania ustalonego harmonogramu rzeczowo-finansowego robót i terminów jego realizacji oraz bieżące reagowanie na rozbieżności (wprowadzanie zmian);
- stały kontakt z instytucjami wdrażającymi programy i prowadzenie z nimi bieżącej korespondencji w zakresie zgłaszanych i realizowanych projektów;
- udział w rozliczaniu inwestycji, poprzez przygotowywanie wniosków o płatność;
- sporządzanie sprawozdań z realizacji kontraktów unijnych i kierowanie ich do stosownych instytucji;
- współdziałanie z samorządami lokalnymi w zakresie przygotowania i wykonania wspólnie wytypowanych zadań remontowych i inwestycyjnych na drogach wojewódzkich poprzez opracowywanie projektów odpowiednich porozumień i umów oraz sporządzanie sprawozdań rozliczających przedsięwzięcia dotowane przez gminy i powiaty;
- bieżąca współpraca z wydziałami merytorycznymi PZDW przy realizacji zadań budżetowych;
- ewidencjonowanie i przechowywanie dokumentacji wydziałowej, a następnie etapowe przekazywanie jej do archiwum zakładowego PZDW.
§ 29
Wydział Finansowy
Do zakresu działania wydziału należy prowadzenie spraw związanych z planowaniem, wykorzystaniem i ewidencją środków finansowych przyznanych jednostce na realizację zadań wynikających ze statutu, a w szczególności:
- opracowywanie planu finansowego PZDW;
- prowadzenie rachunkowości zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;
- dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym;
- dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- prowadzenie rozliczeń dotyczących Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- prowadzenie rozliczeń dotyczących działalności inwestycyjnej;
- wykonywanie czynności związanych z operacjami bankowymi;
- windykacja należności z tytułu dochodów budżetowych;
- prowadzenie ewidencji i rozliczeń z pracownikami z tytułu wynagrodzeń, ubezpieczeń społecznych, podatków i innych należności wynikających ze stosunku pracy wraz ze sporządzeniem list płac, deklaracji ZUS i podatkowych;
- prowadzenie ksiąg rachunkowych Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej przy PZDW;
- prowadzenie rozliczeń budżetowych, podatkowych i publicznoprawnych w sposób zapewniający prawidłowość i terminowość tych rozliczeń;
- rozliczanie inwentaryzacji oraz terminowe i prawidłowe rozliczanie osób materialnie odpowiedzialnych za składniki majątkowe;
- wdrażanie przepisów ogólnych i branżowych w zakresie rachunkowości, inwentaryzacji, ewidencji rzeczowych składników majątkowych, obiegu dokumentów i innych dotyczących gospodarki finansowej jednostki;
- sporządzanie sprawozdań wynikających z przepisów Ministra Finansów i GUS;
- opracowywanie analiz i danych do sporządzania projektu planu finansowego na lata przyszłe;
- przechowywanie i zabezpieczanie dokumentów finansowo-księgowych i płacowych oraz ich archiwizowanie;
- obliczanie i terminowe przekazywanie wpłat finansowanych przez pracownika i pracodawcę
do instytucji finansowej, z którą zawarta została umowa o prowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych.
ROZDZIAŁ V
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 30
- Regulamin organizacyjny wchodzi w życie po jego uzgodnieniu z Zarządem Województwa Podlaskiego i ogłoszeniu w formie stosownego zarządzenia Dyrektora PZDW.
- Wszelkie zmiany i uzupełnienia do niniejszego regulaminu wymagają trybu określonego w ust. 1.